Viljan ajatuksia täyttää vuoden!

(Tekoälyn tekemä kuva)

Heips! 💖

Nyt on tärkeä päivä; Viljan ajatuksia täyttää vuoden!


Sen kunniaksi spesiaalina on tällainen aika pitkä postaus (ja ehkä jotain muutakin, jos onnistun kirjoittamaan!). Aluksi olen päättänyt tehdä listan, jossa on kymmenen lempitekstiä omasta blogistani, koska kyllähän nyt itseäänkin pitää välillä kehua :D Lukemaan! :)


!!!


1. Viimeinen naurunhelähdys

Julkaisupäivä: 18.7.2022

Inspiraatio & kirjoitus: Inspiraation sain vain yhtäkkiä, kirjoitin tätä Festivaalien aikaan

Hauska fakta: Viimeisestä naurunhelähdyksestä piti tulla alunperin runo, mutta tarinana se tuntui luontevammalta.

Mä voisin sanoa tätä VA:n klassikoksi, ja pakko myöntää että itsekin olen – tai enemmänkin olin, mutta se on silti täällä koska sen vain on pakko – siihen tyytyväinen. Joskus kun luen sitä, mietin että se on ihan ylidramaattinen, mutta kyllä minun se pitää tässä listassa mainita. VN on myös useiden teidän suosikki, joka on kyllä ihanaa 🩵


2. Keskiyön mietteitä

Julkaisupäivä: 28.9.2022

Inspiraatio & kirjoitus: Inspiroiduin lähellämme olevalla kodalla, jolta näkee kauas ja sain jännittäviä fiiliksiä, kirjoitin (kai) samana päivänä

Hauska fakta: Aluksi aloin tapailla tätä tekstiä englanniksi, mutta sitten tajusin että voin kyllä kirjoittaa ihan suomeksi tekstin ja julkaista täällä :)

KM on omasta mielestäni ainakin jännän utuinen teksti, joka on hiukan epäselvä ja määrittelemätön, mutta johon olen kyllä todellakin tyytyväinen – vieläkin. Vaikka sen kirjoittamisesta on yli puoli vuotta!


3. Improvisoitu runontapainen

Julkaisupäivä: 15.12.2022

Inspiraatio & kirjoitus: Kuten nimestä voi päätellä, se on täysin improvisoitu, joten minä vain kirjoitin, ja siinä syntyi teksti. En osaa sanoa mitään muuta.

Hauska fakta: Mulla oli sen julkaisua edeltävänä päivänä konsan keikka, ja toi 15. joulukuuta oli muutenkin tosi mukava päivä 😅


4. Koskematon ajatukseni

Julkaisupäivä: 26.1.2023

Inspiraatio & kirjoitus: Hmm, se mistä inspiroiduin on oikeastaan vähän yksityisempi asia. Mutta kirjoitin tämän istuen puhelimella isossa nojatuolissa, jos sattuu kiinnostamaan

Hauska fakta: Mulla on ollut jo tällöin kesäfiilis!


5. R u n o j a

Julkaisupäivä: 18.2.2023

Inspiraatio & kirjoitus: En osaa sanoa, koska se oli kokoelma mun lähiaikoina kirjoittamia runoja. Viimeinen teksti oli kylläkin taas mun aikaisen kesäfiiliksen purkamista…

Hauska (tai ei oikeastaan kovin hauska) fakta: Runot on julkaistu silloin, kun olin ihan hirveässä ja yli viikon kestäneessä influenssassa…


6. Kauniin maailman ihme

Julkaisupäivä: 25.2.2023

Inspiraatio & kirjoitus: Yritin tehdä koskettavan tekstin jostakin menetyksestä, ja siitä tuli tämä

En keksi hauskaa faktaa…


7. Mitä ikinä tapahtuukin

Julkaisupäivä: 28.2.2023

Inspiraatio & kirjoitus: Tähtitaivas inspiroi suuresti, ja menin sitten heti kirjoittamaan tämän!

Hauska fakta: Tämä on kirjoitettu filosofisten pohdintojen & tähtikuvioiden opettelemisen jälkeen :)


8. Eilisen unelma

Julkaisupäivä: 31.3.2023

Inspiraatio & kirjoitus: Inspiroiduin oikeastaan biisi-ideasta, jonka sain: Dreams of Yesterday. Se kuulosti kivalta :) Kirjoitusprosessista ei ole oikeastaan mitään muistikuvaa 😅

Hauska fakta: Tästä tulee mulle taas kesäinen fiilis…


9. Sanat jotka muistan aina

Julkaisupäivä: 9.4.2023

Inspiraatio & kirjoitus: Miksi tässä pitää olla tällainen kohta? 😂 Hmm, teki mieli kirjoittaa tarina, ja tällainen tuntui jotenkin sopivalta… ja kirjoitin tätä tosi pitkään ja muokkasin tätä aika paljonkin alkuperäisestä versiosta.

Hauska fakta: Tämä sai ihan tosi paljon positiivista palautetta, ja niissä kommenteissa olevat sanat on sellaisia, jotka minä muistan aina. Kun mä luen niitä, mulle tulee niin ihana olo. Joten ISO KIITOS kaikille teille, jotka kommentoitte ihania, vaikka oon sanonut sen jo aika monta kertaa 😅💖


10. Yölaulu

Julkaisupäivä: 21.5.2023

Inspiraatio & kirjoitus: Kuten arvata saattaa, tämän kirjoitusprosessi oli hyvin lyhyt, koska se on runo… En osaa kunnolla muotoilla, mistä inspiroiduin 😅

Hauska fakta: Se kuva, jonka mä oon liittänyt siihen postaukseen, on päätynyt mun lempikuviin. Se on niin KIEHTOVA!


***


Jep, näin on, olemme päässeet seuraavaan osioon. Se on hiukan höpöttelyä ylipäätään VA:sta :)


Olisi ihanaa… oli ensimmäinen postaukseni tähän blogiin, ja siitä on oikeasti vuosi jo. Mä en osaa vieläkään ymmärtää sitä, enkä sitä kuinka kauhea se on 😂 Ajattelin kertoa sen ja blogini alun (ne liittyy vahvasti yhteen) taustatarinan, jos en ole sattunut tekemään sitä vielä… Toivotaan niin!


Kaikkihan lähti siitä, että olin kirjoittanut Docsiin “kirjoja” (niistä ei tietenkään tullut yhtään mitään ja niiden laatutaso oli 0,00001% sadasta), josta tämä kirjoitusharrastukseni oli lähtenyt. Sitten jossain kohtaa – suunnilleen 2021 joulukuussa – löysin tarinablogit, joita pitkään seurailin. Toivoin, että saisin itsekin pitää blogia, mutta en uskonut sen koskaan toteutunut.


No, sitten koitti 20. päivä kesäkuuta. Mä puhuin jotain tarinablogeista, ja mun isä sanoi että kyllähän mäkin voin julkaista joitain tekstejä blogissa. Seuraavana yönä mä en sitten saanut unta, koska olin niin innoissani 😂


21. kesäkuuta taisi kulua jonkun kiusaamisenvastaisen tarinan kirjoittamisessa, mutta tajusin ettei siitä tullut mitään, joten kirjoitin sitten Olisi ihanaa… -tekstin. Sitten illalla annoin vanhempieni – jotka halusivat lukea tekstin – lukea tekstin, enkä oikeasti käsitä, miten siitä syntyi niin hämmästyneitä reaktioita, koska mä ainakin itse kuolen häpeästä kun luen tekstiä 🙈


Nyt olin kuitenkin täynnä intoa. Viimeinen päivä nelosella! Voi, kuinka ihanaa.


*irvistää* Okei, tän tekstin juonikuvio ei ole mikään kauhean monimutkainen. Yksinkertaisesti se kertoo Aurorasta, joka on innoissaan nelosluokan vikasta päivästä ja ensimmäisestä numerotodistuksesta ja vaipuu aina välillä haaveilemaan. Tässä on siis aina Olisi ihanaa-kohtia, eli joku unelma ja sitten jotain turhaa höpöttelyä siitä jutusta. 😅 Tässä esimerkki:


Olisi ihanaa joskus julkaista omia runojani. Runoista puheen ollen – niiden julkaisu oli yksi suurimmista toiveistani. Jos saisin vaikka jonkun YouTube-kanavan aikaiseksi vanhempana; siellä voisin lukea niitä. Tai vaikka blogi.


…runoja YouTubessa…


Okei, jos et ole vielä käynyt lukemassa tätä, niin (en kyllä suosittele lukemaan…) tästä pääset sen tekemään :)


Ja haluan jakaa teille myös mun ensimmäiset alkuhöpötykset…


No niin! Nyt olisi sitten eka postaus, Olisi ihanaa! Tässä kävi niin, että aloin vain kirjoittamaan ja siitä sitten muotoutui tällainen tarina. Se kertoo ensimmäisten numerotodistusten jaosta.


Mä en ole siis halunnut mitenkään tehdä näihin vanhoihin juttuihini edit-kohtia tai mitään, koska haluan pitää ne koskemattomina. Mutta tuo nyt on aika… öh… No, jos mä nykyään aloittaisin blogin (mähän oon nyt vuoden kokeneempi bloggaaja, joten tekisin varmasti asiat tosi eri tavalla kuin tuolloin), niin kertoisin ehkä vähän itsestäni ja bloggaamisen aloittamisesta, mutta… annan tuon nyt näyttää tuolta 😂


Ja aika lyhyesti kerroin myös siitä tekstistä… mutta noin mä sen nyt kirjoitin, ja näin se saa pysyä. <3


Olen omasta mielestäni kehittynyt tosi paljon kirjoittajana, ja samoin on kehittynyt myös blogini. Mä oon kasvattanut siitä jo jonkinlaisen, mutta tulevaisuudessa se varmasti tulee myös muuttumaan :)


Tämähän ei oo pelkästään kirjallisuusblogi, vaan julkaisen tänne ihan mitä ikinä tulee mieleenkään. Runojq mä tänne enimmäkseen julkaisen, mutta joskus myös höpöttelypostauksia (niitä vaan ei oo aika pitkään aikaan tullut…). Oon tosi iloinen, että tämä harrastus on kestänyt vuoden, ja että oon saanut myös tutustua muihin bloggaajiin! 💜 Vieläkin tuntuu tosi hienolta, jos mut mainitaan jossain, ja vuosi sitten pelkät vastaukset mun (huonoihin…) kommentteihin saivat tosi hyvän mielen!


Muistatteko, mun ekat runot? Jep, Runoja -postauksen kolme surullista runoa, Epäonnistunut, Haikeus sekä Kaukana pinnasta.



Tässä Epäonnistunut:


Mä yritin liikaa.


Mä yritin niin paljon,


että epäonnistuin,


niin kuin toisetkin.


Mä luulin, että mä osaisin paremmin kuin muut.


Mun olis pitänyt tietää, 


etten ole yhtään sen parempi tai huonompi. 


En tiennyt.


En halunnut tietää.


Mutta nyt olen vain epäonnistunut. 


***


Jotenkin mä muistan miettineeni, että tämä on jotenkin hyvä 😂 Niin kuin… okei, antaa menneisyyden Viljan luulla niin. Rytmi kuitenkin vähän… No, aika erilainen verrattuna uudempiin runoihini!



Haikeus:


Silloin mä näin sut ekaa kertaa.


Meillä oli hauskaa.


Kivaa.  


Se kaikki kesti vain viikon,  


mutta silti se oli mun elämän parasta aikaa. 


Kun se loppui,


kaikki katosi. 


Vaan haikeus jäi. 


Mä elän tässä ja nyt,


mutta mielessäni mä oon siellä, siinä viikossa. 


Sä hymyilit mulle ja mun pienille,


höpsöille virheille. 


Ja vaikka sä olet vielä siinä, 


se aika on ohi,


poissa,


eikä enää koskaan palaa takaisin.


***


Öhh… Se ei ole kauhean runomainen runo 😂 Tuollainen pitkä pätkä vaan sanoja liitettyinä yhteen, eikä mitenkään kauhean hienosti jos totta puhutaan. Mun olis ehkä kannattanut lisätä säkeistöjä ja erotella tuota teksitä vähän – mutta annetaan sen nyt olla yksi mun ensimmäisistä runoista 😅



Kaukana pinnasta:


Olen kaukana pinnasta, 


jossa toisilla on hauskaa. 


Toiset leikkivät,


nauravat, 


iloitsevat. 


Mutta minä olen pohjassa, eikä kukaan muu ole siellä. 


Vai onko vesi vain niin tummaa, ettei siellä näe toisia? 


Oikeasti?


Jonain päivänä kuitenkin, 


nousen täältä pohjasta. 


Näytän teille, 


että kaikki olivat väärässä. 


Että minä en ole heikko,


vaikka niin sanoitte. 


On vain otettava ensimmäinen askel,


ja sen aion tehdä. 


Nyt heti.


***


Heiheihei, nyt mä muistan miten mä inspiroiduin tähän! Olin uimassa, ja sain sitten tällaisen vertauskuvallisen idean… ja kirjoitin kai aika monta tekstiä tähän liittyen… Muistikuvat on hämäriä, mutta Kaukana pinnasta on ehkä kuitenkin lempparini näistä kolmesta runosta!



Sitten vähän höpöttelyä mun parista postauksesta!


Viimeinen naurunhelähdys oli mun kuudes postaus ja sai silti niin paljon kehuja… <3 Oon niistäkin tosi kiitollinen 💚 Sen kirjoitin Festivaalien aikaan (paikalliset ymmärtää), ja julkaisin sitten sen joskus niiden jälkeen.


Sain tällä tekstillä vanhempani itkemään, ja ilmeisesti myös jotkut lukijat… Anteeksi siitä 😂


Muistatteko Kiehtovia asioita? Olen joskus ajatellut tehdä taas samanlaisen postauksen, tai jotain selitystä siitä, miten minut joskus aina valtaa sellainen tosi filosofinen fiilis. 😅 Mutta löysin tällaisen kohdan, kun kerroin siitä, miten kiehtovia rattaat ovat:

En edes tiedä, onko se todenmukainen muistikuva, mutta katsoin googlesta niiden kuvia ja… kiehtovia ovat! :D Kiehtova. Kieh-to-via. Ymmärsitkö jo?


Oonko mä OIKEASTI tavuttanut tuon VÄÄRIN 😭 Ja se on muutenkin tosi outoa… Mitähän mä olen miettinyt…? 😂


***


Joo, näin me ollaan nyt päästy tänne asti. Pitää vielä kiittää suuresti jokaista, joka on nyt vuoden aikana lukenut mun blogia, jonka näyttökerrat lähestyy jo kahtakymmentä tuhatta. Ihanaa että ootte olleet mukana tässä tarinassa ❤️💚🩵🩷💜🧡


Ps. Arvatkaa mikä olisi ihanaa? Se, että kertoisit kommenteissa lempipostauksesi mun blogista ;) <3

Kommentit

  1. Vilja musta tuntuu varmaan samalta kuin sustakin nyt. Oikeesti VA on ollut täällä vuoden? VUODEN? Niin kauan!! Onneksi olkoon ihan kamalasti <3 Kun tää blogi tuli tänne maailmaan, mä tietysti heti kävin katsomassa sitä. Mutta ei VA silloin vielä herättänyt mitään erityisiä ajatuksia. Nykyään tää on yks mun lempiblogeista ja oon sulle myös pikkasen kade... 😅
    Ihana postaus ja herättää mussakin muistoja. :D Mä aloitin sua monta kuukautta aiemmin, mut pääsen itse juhlimaan 1v-synttäreitä vasta syksyllä - mutta oon niin iloinen että joku muu saa juhlia sitä sillä aikaa kun oottelen sitä! ❤️🥳 Mun lempipostauksia täältä on monta ja jos haluut tietää ne niin käy siellä mun linkinvaihtosivulla uudestaan. :D
    Onnea vielä paaaaaaljoooooooonnnn! Mä niin toivon et tää blogi pysyy pystyssä vielä pitkään ja sun ihana persoona myös ❤️💖💜💚

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vilja22.6.23

      Voi ei KIITOS, Perho 😭💖💖 Tää kommentti merkitsee mulle niin paljon, että sitä on hankala selittää. Oikeesti kiitos äärettömästi myös siitä että oot lukenut mun blogia <3

      Poista
  2. Onnea, onnea, onnea ihana 🩷🩷🩷 Joo mä muistan kun mulla oli 1v-synttärit – se oli ihan mahtava fiilis! Ja oikeasti wow, VA on ollut täällä jo vuoden. Onnea sulle niin paljon <3 Mä muistan, että kun sä aloitit, mun mielestä sä olit jo hyvä kirjoittaja ja siitä hämmästyin :D Noh, nykyään sä olet ihan huippulahjakas tuleva kirjailijanalku :) Näistä postauksista lemppari on Viimeinen naurunhelähdys. Se on ihana, ei siitä mihinkään pääse 🩵 Onnee vielä kerran ihana <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vilja23.6.23

      Voi ei apua – kiitos Linnea!!! <33 Jep, se on tosi hieno fiilis – ja sori muuten etten kommentoinut silloin kun sä olit blogannut vuoden :( Ihanaa myös että tykkäsit Viimeisestä naurunhelähdyksestä ja kiitos sullekin, että oot ollut täällä lukijana <3

      Poista
  3. Olivia24.8.23

    ONNEA EI YHTÄÄN MYÖHÄSSÄ. Ei mut oikeesti, sun tekstejä on ollut tosi tosi kiva lukea :D

    Lempipostaus? Älä pakota mua muistamaan tarinoiden nimiä 😭😭😭 Okei, linkkisesittelyssä sun kohdalla lukee Kauniin maailman ihme, Yhdet jotka ymmärtävät, Keskiviikon auringonnousu ja Musiikin mieleen johdattamia tekstejä, mut mä en rehellisesti sanoen muista yhtäkään noista. Pitänee lukea uudestaan 😅

    Tää oli tosi kiva spessuidea, pitää ehkä tehdä ite samanlainen jossain vaiheessa :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vilja24.8.23

      Kiitoooss! 💜💜 Noo, suosittelen lukemaan vähän uudempia tekstejä 😀 Ja joooo, tee todellakin tällainen :D

      Poista

Lähetä kommentti

Hei, kommentoi ihmeessä – se tekee aina hyvän mielen oli kommentti sitten positiivinen tai negatiivinen. Jeps, negatiivista palautetta saa myös tietysti antaa, mutta toivon, että se ilmaistaisiin sitten asiallisesti ;) Kommenttejahan on tosi monenlaisia; ei pelkästään positiivisia tai negatiivisia. Se voi olla ihan vaan joku yksi sana, tai sitten pitkä, paksun kirjan pituinen kommentti, jossa kerrotaan kaikki mahdollinen tekstistä. ;) Kaikki kelpaa, ja ainahan voi myös jättää kommentoimatta. :D

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesä 2023 || Kuulumisia!

iltasatu

Särki taivaan