Hiipuva unelma

Heeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii…


Tämän tekstin kokoaminen oli PITKÄ PROSESSI. Tässä on nyt todella monesta mun eri säetekstistä ja runoista lyhyitä pätkiä koottuna yhteen :D Mä tiedän, että tää on joissain kohdissa vähän töksähtelevä – mutta kyllä mä oon suoritukseeni tyytyväinen. Kerro vaikka kommenteissa, kuinka monta pätkää tunnistit (ja pilasinko kaikki mun säetekstit hyvin kiusallisella tavalla 😭) :)


Mä kirjoitin tämän erilaisiin osiin; osa on sekavampia, osa taas ei. Tuo eka osa on mun mielestä kaikista sekavin, mutta se on ehkä tarkoituskin. Mutta joo, nauttikaa!


Ps. Kaikki kohdat ei tosiaan oo vanhoista säeteksteistä/runoista (ja mun on ollut pakko muunnella niitä vähän, että ne sopii tähän tekstiin), että tästä tulee edes vähän järkevän kuuloinen 😂 Suurin osa taitaa olla kuitenkin melkein suoria lainauksia vanhemmista teksteistä :)


/ /


Tekis mieli pysäyttää aika,

sulatella tapahtunutta ja

ehdottomasti pomppia ylös alas miten

sattuu


Ne on aina olleet

tapahtumia

joita

ihmiset

unohtelevat


Kun joskus katselin illalla

puiden lehtien välistä

laskeutuvaa aurinkoa

ja

mietin että ehkä sinäkin


Sinä.

Aina ollut täsmällinen.


Ja ovi aukeaa

silloin, kun

seinäkello lyö

ensimmäisen iskun

kahdestatoista


Kuinka jonkun

pään

sisäinen

maailma

voi huojua niin paljon


en voi kuin

vain henkäistä

syvään


Nyt mä tajuan

että mulle on

ihan yks ja sama

mitä ikinä tapahtuukin

kunhan saan vaan

tuijottaa ikuisesti

sun silmiin


*


Seuraavana päivänä

mun

pään

sisäisessä

maailmassa

on värimaailma.


Kun mä kuljen ohi niin niitä

värejä läiskyy seinille ja

opettajien ja oppilaiden päälle


Ja mä en osaa

muuta kuin virnistää isosti


Jos ei nyt,

niin milloin muka?

Koska tämä

hetki,

se valuu

sormien välistä

hitaasti


Kun silmät

katsoo omiini,

ruskeaa


Niin sulkaisen ruskeaa

että epäilemättä

suklaa

on ihmiskunnan paras keksintö


*


Kauneus

on sellainen asia,

jonka harva näkee,

mutta nyt sitä on

tarpeeksi


yhden maailman muuttamiseen.


Tämä maailma

on jokaiselle

aina oma

kaunis uusi iloinen surullinen

mahtava kauhea

hirveä upea

kokemus


Mulle maailma on

tällä hetkellä

vaan niiiiin

upea


Mun

sydän hypähtää oudolla tavalla

kun mä näen jonkun olevan

sun lähellä,

sanovan sun nimen

ja mä melkein

suutun


Mutta kun sä sanot

ohimennen vaan

“Hei”,

mun maailma on

jo ihan sekaisin


“Moi”,

mä vastaan

ja sun hymy

on upottava kuin valtameri


Ja sieltä valtamerestä on vaikea nousta


Mä vaan uppoan,

uppoan syvälle,

jonnekin kauas


*


Nyt mä oon vaan

oven takana piilossa,

kaukana pinnasta,

jossa muut nauraa


Samat tunteet

Samat ilmeet

Samat lauseet

Samat naurut

ja kaikki vaan hävisi


Mä en voi olla täällä

Jolloin mä lähden


Ehkä mä löydän jostain paikan

jota voidaan kutsua


paremmaksi maailmaksi.


*


Kuulunko

unohdettuihin?

Niihin,

jotka jätettiin pois

ja pyyhittiin mielestä

jonkun toisen takia?


Mutta mieli ei

koskaan anna

sen pyyhkiytyä

vaan pois


*


Kun katseet kohtaa kuunvalossa

hiljaisuus on

sellainen,

että sen tuntee.

Kietoo ympärilleen,

on vahvimmillaan

juuri silloin

kun se värähtäisi rikki

pienimmästäkin kosketuksesta.


Kukaan

ei

enää

pääse

ulos.


Ja kyynel,

lasinen ja hauras

tipahtaa mun poskelle


En sanonut sitä kovaan ääneen

vaan ihan hiljaa, piilotellen kuiskasin:

“Takaisin,

haluan

takaisin”


“Ei

pääsyä

takaisin”,

sä sanoit ja

kyllä kaikki kuuli.


*


Taivaanrannan tuolla puolen

usva peittää kukkaniityn

jonka keskeltä mä löydän sut


Oliko se sittenkin vain pieni,

unohdettu eilisen unelma,

joka ei koskaan käynyt toteen?

Kommentit

  1. Taivaanhehku18.8.23

    Itse asiassa mun on nyt pakko myöntää, etten tunnistanut kuin ensimmäisen ja viimeisen - mutta loistavia silti ja apua näissä on niin paljon kauniita kohtia, etten ala luettelemaan. 🩶 Kokonaisuudessaan loistavaa työtä, Viljanen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vilja18.8.23

      Kiitos! <3 Ihana kuulla :)

      Poista
  2. Anonyymi19.8.23

    Kiitos näistä ihanista teksteistä 🥰.Olet taitava kirjoittaja 🤗

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vilja19.8.23

      Voi kiitos! 💕 Super ihana kuulla 🌸

      Poista
  3. Tää on ihana.💚👍🏻 Ja mä en jaksanut ajatella hirveesti, nii en tunnistanut mitään. 😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vilja21.8.23

      Kiitos! 🌸 Haha, ymmärrän :D

      Poista
  4. Hyvä postaus ja idea. Ei tullut mitään säetekstiäsi mieleen. En kyllä ollut miettimistuulella.

    VastaaPoista
  5. Olivia24.8.23

    "Suklaa on ihmiskunnan paras keksintö" ja "eilisen unelma" on ainoat, jotka mä näistä tunnistan. 😅 Tokavika oli paras, mut kaikki aika hyviä :))

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Hei, kommentoi ihmeessä – se tekee aina hyvän mielen oli kommentti sitten positiivinen tai negatiivinen. Jeps, negatiivista palautetta saa myös tietysti antaa, mutta toivon, että se ilmaistaisiin sitten asiallisesti ;) Kommenttejahan on tosi monenlaisia; ei pelkästään positiivisia tai negatiivisia. Se voi olla ihan vaan joku yksi sana, tai sitten pitkä, paksun kirjan pituinen kommentti, jossa kerrotaan kaikki mahdollinen tekstistä. ;) Kaikki kelpaa, ja ainahan voi myös jättää kommentoimatta. :D

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kesä 2023 || Kuulumisia!

iltasatu

Särki taivaan